donderdag 5 mei 2011

Dag 5
5 mei
97,8 km totaal: 489,3 km
Angicourt - Jumeauville
Camping Canada
Net voor het vertrek deze morgen hebben we 20 min. gezocht naar de bril van mijn zus. Uiteindelijk vonden we hem in het zakje aan de binnenkant van de tent, die al ingepakt was.
Vandaag was een hele pittige rit. Het was dan wel 10 km minder, maar qua hellingen kon het al tellen. Meermaals heben we onze kleinste versnelling gebruikt.

Zelfgemaakte koffie onderweg

Ook bijna 2 liter water gedronken onderweg en bij aankomst op de camping onmiddelijk nog een halve liter koel water.

Camping Canada: wel heel ver gereden vandaag ;-)

Aangezien Joop en Wim al voor de vijfde dag op rij samen met ons op dezelfde camping staan heb ik voorgesteld om vanaf nu onszelf tot buren te verklaren. Zij leren ons koken en wij lenen hen ons hamertje en zorgen voor water aan de picnic tafel. Echte buren dus.
Wie Joop en Wim eens wil zien of hun verhaal wil volgen kan op volgende plaats terecht:
www.onzevaders.nl
Een site opgezet door een van de zonen denk ik.

Wij vinden altijd de juiste richting

Morgen gaan we het iets kalmer aan doen, ongeveer 70 km. We bereiken dan Chartres en aan de rand van de stad ligt ook een camping. Als er tijd over is kunnen we misschien de mooie kathedraal eens gaan bekijken. We zien wel.
Als we morgen Chartres bereiken zitten we aan meer dan 500 km. Wat wil zeggen dat werkmakker Fons al uit de weddenschap ligt. Hij had gegokt op 501 km.
Paul & Liliane

Dag 6
6 mei
71,2 km totaal: 560,5 km
Jumeauville – Chartres
Camping mun. Bords de l’Eure
Gisteren avond op de camping hebben we nog iets geleerd van Joop en Wim. Toen ze hun verslagje voor hun website telefonisch aan het doorbellen waren vertelden ze dat het een HOHA dag geweest was. De uitleg was simpel en veelzeggend: Heuvel Op Heuvel Af. Nu begrijp ik plots waar de kerstman het over heeft: de Pyreneeën!!
Tijdens de rit van vandaag hebben we weer een paar keer haasje over gespeeld met Joop en Wim. Hoewel het ongeveer 25 km minder was dan gisteren voelde het zo niet aan. Het zit tussen de oren. Je telt gewoon af naar het einddoel van die dag.

Chartres

Eigenlijk zorgt St Jacob heel goed voor ons. Al zes dagen is het schitterend fietsweer. Vandaag tot 25°. OK, de wind is gedraaid maar je kan niet alles hebben. Ook vandaag ging de andere broer van onze 2 nieuwe buren langskomen. Dat was nog een gelijkenis tussen ons: onzen oudste, broer Willy, komt volgende week ook op bezoek. Terwijl ik ons aan het inschrijven was op de camping had de broer van J & W al door dat wij het waren en kwam met mijn zus al kennismaken.
Na de was en de plas (mijn zus de was en ik een plasje) zijn we het centrum van Chartres ingewandeld.

We zijn er bijna

Kathedraal van Chartres

Eerst naar de kathedraal om onze stempel te gaan helen. De zoveelste kerk die in de steigers stond wegens renovatie. Naast de kathedraal zijn we voor de tweede maal deze week gaan dineren. Een terrine van zalm op een bedje van sla en tomaat en overgoten met een heerlijk vinaigrettesausje. Echt een sexy gerechje, zou Sergio zeggen. En dat alles voor € 9,50 per man (vrouw) plus drank. Als dessert hebben we ons op de terugweg naar de camping nog verwend met een magnum.

De linkse is St Jacob denk ik

Het leven van pelgrims kan hard zijn.

Paul & Liliane

Dag 7
7 mei
89 km totaal: 649 km
Chartres – Fréteval
Camping: La Maladrerie
Tijdens de voormiddag ging de rit door heel kleine dorpjes waar je op zaterdag voormiddag bijna geen mens tegenkomt.

Tenzij Koen.nl en Bas.nl misschien

De meeste van die dorpjes hebben zelfs geen bakker, wat wij wel spijtig vonden natuurlijk. Het was bijna middag voor wa iets te eten vonden.

Kasteel in Chateaudun

‘s Middags zouden we in Chateaudun onze stempel halen maar dat was buiten de Franse waard gerekend. Tussen 12 en 14h is alles dicht. De kerk was wel open maar er was niemand. Na de middag het zelfde verhaal. Heel mooie streek en een hele tijd langs een riviertje de Loir, niet te verwarren met de Loire. Er kwam zelfs een schietgebedje tot St Jacob aan te pas om aan ons avondeten te komen. Pas na 80 km kwamen we een contact-Carrefour tegen om inkopen te doen. Daarna kozen we 1 van de 3 campings in de buurt en dachten dat het nu wel heel toevallig zou zijn als J & W (Joop & Wim) op dezelfde camping zouden terechtkomen. Ons hamertje was al opgeborgen als even later … ja hoor, daar waren de buren weer!
Tijdens het schrijven van dit verslag komt er een andere Nederlander naar ons toe en vraagt ons of wij Vlamingen zijn. Ja dus. Dan hebben jullie de groeten van Koen uit Wezemaal (door ons omgedoopt tot Koen.be omdat we ondertussen ook al een Nederlandse Koen ontmoet hebben en hem noemen we nu Koen.nl). Koen.be had last van z’n knieën en deed het wat kalmer aan.
Morgen is het in België moederdag. Mijn zus heeft haar cadeau telefonisch al gekregen en was er zeer blij mee.

Zus Liliane

Het is echter niet aan mij om het hier en nu te verklappen. Aan alle moeders van hier uit een mooie moederdag gewenst maar toch speciaal aan mijn jongste dochter Sofie. Zij is moeder in spe van ons eerste kleinkind.
Groetjes uit Fréteval en …
Paul & Liliane

Dag 8
8 mei
92,6 km totaal: 741,6 km
Fréteval – Tours
Camping: Les Rives du Cher
Het wordt warmer. We zijn vandaag zelfs vertrokken in korte broek en korte mouwen. Warmer betekent wel zuidenwind en dus ook wind tegen.
Na ongeveer 20 km kwamen we in Vendôme en J & W stonden er bij de St Jacobs kapel. Deze was echter gesloten.

Joop & Wim

Samen met hen zijn we naar de kerk van Vendôme gereden en daar hebben we alle 4 een stempel bemachtigd. Er was een herdenkingsmis voor het einde van de tweede wereldoorlog.

De kerk in Vendôme

J & W zijn daar nog even gebleven, maar wij zijn, na een bezoekje bij de bakker, verder gereden. Al een paar dagen rijden we door graanvelden, koolzaad en nog een paar andere dingen. Vandaag na de middag kwamen daar druiven bij. Hoe dichter bij Tours, hoe meer er stonden.

Tours

In Tours zelf moesten we via een hangbrug, alleen voor fietsers en voetgangers, over de Loire. Daar merkten we een probleem. Bob, onze aanhangwagen, stond plat. Alles dus van de fiets, aanhangwagen op z’n kop, wiel eruit, en toen moesten we even zoeken. Reserveband zat hier, pomp daar, en bandenlichters had ik gelukkig ook bij. Bij een 28’ wiel gaat het zonder maar bij dit kleine wiel lukte het niet. Na 15 min was de klus geklaard. Nog oppompen … en toen was er nog een probleempje. Het ventiel was zoals een autoband en ons pompje paste er niet op. Dan maar ventiel tegen de pomp geduwd terwijl de andere pompte. Weer iets bijgeleerd vandaag.

Kathedraal van Tours

In de kathedraal even verderop hebben we onze tweede stempel van de dag gehaald en even binnengekeken. Eindelijk een kerk die niet in de steigers stond en waar je een mooie foto van kon nemen.

De camping was nog een paar kilometer verder en ter plaatse hebben we al bijna een vaste routine. Douchen, de was doen, eten koken (vandaag pakjes soep en dito rijst waar we stukjes chorizo aan toegevoegd hadden) en dit verslag schrijven. Morgen beginnen we aan het tweede boekje van de reis. Nu nog even een reserve band plakken.

P & L

Dag 9
9 mei
80,2 km totaal: 821,8 km
Tours - Châtellerault
Camping du Chillou d’Ozon
Zoals gewoonlijk om 6h00 op en zus toch nog een uurtje laten slapen. Rond 8h00 vertrokken en het eerste wat we deden was een garage opzoeken. Niet voor smering en onderhoud maar om de band van ons Bobje te laten oppompen en die van de tandem te laten controleren. Na 9 dagen fietsen was de druk toch gezakt van 5,5 naar 4 bar. Het was dus nog niet zo slecht gedacht van ons. Zoals gisteren al gemeld zijn we vandaag aan het tweede boekje begonnen en vandaag was het vlakker dan de vorige dagen. Ons gemiddelde ging met 2 km/uur omhoog. In de voormiddag kwamen we een wegwijzer tegen waarop het resterende aantal km tot Santiago stond: 1447 km. Toch al een stuk minder dan vanuit Schriek vonden wij.

Nog 1447 km ...

Groot nieuws: ik heb voor de eerste maal gehuild onderweg. Het was echter niet van emotie maar tijdens onze dagelijkse lunchstop heb ik me gewoon verslikt, en moest ik zo hoesten dat ik de tranen in m’n ogen kreeg.

Lunchen en bijna sterven!

Droog brood helpt ook niet echt mee in dit geval.
Na de middag bereikten we de rivier “Vienne” en die moesten we volgen tot in Chatellerault waar we nu op de camping staan. Net voor Chatellerault moesten van oever wisselen over een brug van de spoorwegen. Het fietspad was niet echt breed en er lag nog een bochtje in waardoor mijn zus toch even panikeerde. “Kunnen wij daar wel tussendoor?”

Yes, we can!

Om te antwoorden wacht ik gewoonlijk tot na de hindernis om dan “natuurlijk” te antwoorden.
De camping zelf is ook dik in orde. Moest er nu ook nog Wifi aanwezig zijn dan was het 5 sterren waard. Toevallig zag ik aan het onthaal dat ze hier ook een mooie stempel hadden. Speciaal laten maken voor de pelgrims volgens de patron. Omdat Wifi al een paar dagen geleden was heb ik het thuisfront gebeld om te zeggen dat alles O.K. was. Tijdens dit telefoontje kreeg ik ook te horen wat het geslacht van mijn toekomstig kleinkind was. Even was ik geen pelgrim maar een bezorgde (groot)vader.
Ten slotte nog het vervolg van de soap J & W. Voor de negende maal op dezelfde camping en ondertussen al buren geworden, grensverdragen afgesloten en de verdieping van de Westerschelde geregeld. Nu is het echter nog veel erger geworden. Gisteren in Tours op de camping heeft de juffrouw aan het onthaal ons ingeschreven als komende uit “Pays-Bas". Ook onze naam was fout gespeld, de straat klopte bijna maar het dorp was ook fout gespeld. Alleen de naam van de camping was juist gespeld, dat was toch al iets ;-)

Pays-Bas? Wij?

Het gevolg van dit alles was dat wij nu tot Nederlanders genaturaliseerd zijn. Volgens Joop moet ik nu een bedankingsbriefje sturen naar koningin Beatrix en misschien moet ik toch ook maar een oranje vlag buitenhangen met prinsjesdag. Ook Koen.nl en Bas staan hier op de camping. Met ons erbij is het hier bijna een Nederlandse enclave in Châtellerault.

Châtellerault: een idyllisch plaatsje

Nog even St Jacob bedanken voor de gebraden kip die we op onze weg naar de camping vonden en zeker voor het prachtige fietsweer nu al 9 dagen lang. Ik begin mij af te vragen waarom wij eigenlijk regenkledij bij hebben.

Paul & Liliane

1. Zowat 100km per dag, jullie zijn goed bezig. Fijn dat we mee mogen genieten.
    Daniel & Francine

2. Hallo beste twintravellers,

Als volger van onzevaders.nl werd ik op jullie website gewezen. Ik wil jullie suc6 wensen bij jullie tocht en hoop dat jullie de 'buren' vaker gaan tegenkomen.

Groet Dirk (familie van Joop en Wim)

3. Paul aanmoediging!

als je naar Spanje zullen we naar je kijken;)